MobilePay

MobilePay er en gratis app til mobilbetaling, som kan indstalleres på både iPhone/iPad, Android og Windows Phone. App'en fungerer uanset hvilken bank du benytter og app'en har mere end 3,2 millioner brugere i Danmark.
 
MobilePay er en nem løsning til at foretage betalinger og pengeoverførsler. Du kan både overføre penge til andre MobilePay brugere, samt betale når du handler i butikker som skilter med MobilePay. MobilePay gør det også lettere at holde styr på udgifter mellem dig og dine venner - f.eks. når der er udgifter til en fælles middag eller biograftur.
  • Send - Overfør penge til en anden MobilePay bruger
    Med MobilePay kan du foretage en pengeoverførsel ved at "sende" et beløb til en anden MobilePay bruger.
     
    Sådan gør du:
    1. Log på MobilePay
    2. Indtast det beløb, du vil overføre.
    3. Vælg en modtager fra dine kontakter på telefonen eller indtast et telefonnummer.
    4. Tryk ’næste’.
    5. Indtast eventuelt en besked til modtager.
    6. Træk pilen til højre for at sende pengene af sted.
     
    Har modtageren ikke MobilePay, får du tilbudt at sende et tip til almindelig sms-takst. Pengene bliver på din konto, indtil modtager har registreret sig. Hvis modtager ikke registrerer sig inden for 30 dage, annullerer vi din overførsel.
  • Anmod - bed andre om at overføre penge til dig
    Har du f.eks. lagt ud for en gave, en middag eller andet, kan du få dine penge tilbage ved at anmode om dem i MobilePay.
      
    Sådan gør du:
    1. Log på MobilePay.
    2. Tryk på ’Anmod’.
    3. Indtast beløbet.
    4. Find den person, du vil sende til, via dine kontakter på telefonen, eller indtast mobilnummeret direkte.
    5. Træk pilen mod højre for at sende dinanmodningen.
    6. Du får en besked i MobilePay, når du modtager pengene. Du kan altid følge med i dine betalinger under ’Aktiviteter’.
     
    Modtageren af din anmodning vil få en besked i MobilePay, som vedkommende enten kan godkende eller afvise. I aktivitetslisten i MobilePay, kan du til hver en tid se, om pengene er sendt, eller om din anmodning blev afvist.
  • Betaling i butikker - via f.eks. kontaktløs betaling eller mobil nr.
    I en lang række butikker kan du betale med MobilePay. Der findes 3 forskellige måder at betale med MobilePay i butikker, som du kan læse mere om herunder.
     
    Betaling via butikkens telefonnummer
    For at betale til butikkens telefonnummer indtaster du blot beløbet og sender pengene til det telefonnummer, der står anført på butikkens MobilePay-skilt. Vis herefter kvitteringen til kasseassistenten og få godkendt betalingen.

    Kontaktløs betaling
    Skal du betale med MobilePay via kasseintegration, tager du mobilen frem ved kassen.

    Sådan gør du:
    1. Log på MobilePay.
    2. Hold telefonen mod MobilePay-ikonet ved kasseapparatet.
    3. Når alle dine vare er kørt igennem, kommer beløbet frem i din MobilePay og skal du godkende betalingen.
    4. Træk pilen mod højre for at godkende betalingen.

    NB! Før du kan gennemføre betalingen, skal du have slået trådløs kommunikation til på din smartphone: Bluetooth, hvis du har iPhone og NFC, hvis du har Android eller Windows Phone. Tjek om du er klar ved at klikker på ikonet for trådløs betaling i øverste højre hjørne (MobilePay-ikonet med 2 trådløs-signaler).

    Betaling via QR-kode
    Hvis du har problemer med Bluetooth eller NFC, kan du i stedet gøre brug af den QR kode, der er på MobilePay-boksen ved kassen.
     
    Sådan gør du:
    1. Log på MobilePay.
    2. Tryk på ikonet for på ikonet for trådløs betaling i øverste højre hjørne.
    3. Tryk på QR ikonet nederste på skærmen og scan koden.
    4. Godkend betalingen ved at trække pilen mod højre.
  • Del betalinger - Med "del" funktionen kan du anmode flere personer om at dele en regning med dig.
    Du kan bruge MobilePay til at dele en regning, hvis du f.eks. har været på café med vennerne. Regningen kan deles lige over, eller splittes op, så alle betaler for præcis det, de har fået.
     
    Sådan gør du:
    1. Log på MobilePay
    2. Tryk på knappen ’Del’.
    3. Indtast regningens fulde beløb.
    4. Tilføj de personer, du vil dele regningen med - du kommer automatisk selv med i regnestykket.
    5. Tryk ’Næste’.
    6. Beløbet deles nu ligeligt mellem jer alle.
    7. Hvis der er nogen, der skal betale mere end andre, kan du ændre på individuelle beløb ved at trykke på dem.
    8. Indtast evt. en besked.
    9. Træk pilen mod højre for at sende alle anmodninger.
      
    Alle du deler beløbet med, modtager en besked i deres MobilePay, som de kan godkende eller afvise. Herefter kan du se på aktivitetslisten i MobilePay, om pengene er sendt, eller om din anmodning er blevet afvist.
  • Betaling i webshops - Betal med MobilePay i en lang række danske webshops.
    Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel.
    Der er ikke nogen beløbsgrænser, når du betaler med MobilePay i en netbutik.
     
    Sådan aktiverer du dit kort til nethandel
    1. Log på MobilePay
    2. Gå i menuen og vælg 'Indstillinger'.
    3. Aktivér 'Brug MobilePay til nethandel'.
      
    Sådan gør du:
    1. Foretag dine indkøb på hjemmesiden og udfyld dine oplysninger som du plejer.
    2. Vælg MobilePay, når du skal betale, og indtast det mobilnummer som du har tilknyttet MobilePay.
    3. Tjek om beløb og modtager er korrekt.
    4. Du modtager herefter en besked fra MobilePay på din mobil.
    5. Log MobilePay.
    6. Træk pilen mod højre for at godkende betalingen.
    7. Du får nu en kvittering fra MobilePay og en besked på hjemmesiden om, at købet er godkendt.
      
    Bemærk: Du skal ikke sende penge til et mobilnummer, når du betaler med MobilePay i en netbutik.
  • Høje beløbsgrænser – Betal/overfør op til 10.000 kr. pr. dag.
    Med MobilePay kan du betale/overføre op til 10.000 kr. pr. dag og maks. 150.000 kr. pr år. Dine beløbsgrænser afhænger, hvordan du er identificeret i MobilePay. Der findes både en daglig og årlig grænse for, hvor mange penge du maksimalt kan overføre. Jo bedre du er identificeret, desto flere penge kan du overføre. Vær opmærksom på, at når du hæver en beløbsgrænse, kan den ikke sænkes igen.
     
    Handler du med MobilePay i online butikker, er der ingen beløbsgrænser, hverken daglige eller årlige, uanset hvordan du er identificeret.
     
    Verificeret med CPR-nr. (standard)
    • Du kan overføre til andre eller betale i butikker for 3.000 kr. om dagen.
    • Der er ikke nogen daglig grænse for, hvor meget du kan modtage.
    • Du kan sammenlagt sende og modtage 80.000 kr. om året.
    Verificeret med NemID
    • Du kan overføre for 10.000 kr om dagen til andre privatpersoner. Derudover kan du betale med MobilePay for  10.000 kr. om dagen i butikker.
    • Der er ikke nogen daglig grænse for, hvor meget du kan modtage.
    • Til og fra andre privatpersoner kan du sammenlagt modtage op til 150.000 kr. om året. Der er ingen årlig grænse for, hvor meget du kan betale i butikker.
    Hvis du ønsker at være identificeret i MobilePay med NemID, kan du gøre det inde i MobilePay appen under Indstillinger - Beløbsgrænser - NemID.
     
     
    Verificeret med billedlegitimation
    • Du kan overføre for 10.000 kr om dagen til andre privatpersoner. Derudover kan du betale med MobilePay for  10.000 kr. om dagen i butikker.
    • Der er ikke nogen daglig grænse for, hvor meget du kan modtage.
    • Til og fra andre privatpersoner kan du sammenlagt modtage op til 300.000 kr. om året. Der er ingen årlig grænse for, hvor meget du kan betale i butikker.
    • Du kan sammenlagt sende og modtage 300.000 kr. om året.
    Hvis du ønsker at være identificeret i MobilePay med billedlegitimation, skal du kontakte MobilePay Support på tlf. 4514 4447.
  • Benyt flere kort – Du kan benytte op til 6 af dine betalingskort i MobilePay.
    Det er muligt at tilknytte flere typer af  kort til din MobilePay. I alt kan der tilknyttes op til 6 kort.
    Det skal være et dansk kreditkort eller debetkort, og kortet skal være udstedt til dig.

    Eksempler på kort, som kan bruges i MobilePay:
    Dankort og VISA/Dankort
    MasterCard Standard
    MasterCard Guld
    MasterCard Platin
    MasterCard Silver 
    MasterCard Young
     
    Sådan tilføjer du et kort i MobilePay:
    1. Log på MobilePay.
    2. Gå i menuen og under 'Indstillinger', vælg ’Kort’.
    3. Tryk på '+' .
    4. Udfyld dine kortoplysninger og tryk ’Ok’.
    5. Tryk på det kort du har tilføjet, og vælg om det skal bruges til nethandel, og kvitteringer, og om kortet skal være dit primære.
     
    MobilePay bruger automatisk det betalingskort, som er sat til det primære. Men du kan let vælge et andet, når du betaler eller overfører penge. Det kræver blot, at du trykker på kortikonet lige til højre for "Send penge", inden du godkender betalingen.
  • Bonus - Du kan optjene bonus i de butikker, som er tilmeldt MobilePay Bonus.
    Hver gang du betaler med MobilePay, opsparer du en bonus på minimum 5 procent, hvis butikken du handler i er tilmeldt MobilePay Bonus.
     
    Butikker der er med i bonusordningen skilter med en bonusmønt. Du kan desuden tjekke listen over tilmeldte butikker i selve MobilePay appen.
  • Medlemsskaber - Hold styr på dine fordels-/medlemskort (f.eks. 7-eleven)
    Du kan samle alle dine medlemskaber i kundeklubber ét sted - nemlig direkte i MobilePay. Så får du automatisk dine kundefordele, når du betaler med MobilePay.
     
    Virksomheder kan gøre deres loyalitetsprogrammer og kundeklubber synlige i MobilePay. Det gør det nemt for kunder at tilmelde sig.
  • Kvitteringer – Slip fra papirbonen.
    Kvitteringer i MobilePay er et samarbejde mellem MobilePay og Storebox, der gør det muligt for dig at få vist dine købskvitteringer i appen. Som bruger kan du se kvitteringer fra udvalgte butikker for dine køb med MobilePay og med de betalingskort, du har tilmeldt i MobilePay. I MobilePay kan du se, sortere og søge i dine kvitteringer. Du kan også dele dine kvitteringer med andre.
     
    For at få kvitteringer skal du tilmelde dig i MobilePay og have en profil hos vores samarbejdspartner Storebox. Du kan tilmelde dig begge dele i MobilePay-appen, det er nemt, og det koster ikke noget.
      
    Sådan tilmelder du dig Storebox:
    1. Åbn MobilePay.
    2. Klik på de tre streger øverst.
    4. Vælg 'Kvitteringer'.
    5. Tryk på "Opret ny profil hos Storebox"
    6. Tryk "næste"
    7. Accepter betingelserne for Storebox ved at trykke "Godkend"
    8. Klik på 'OK'. 
     
    Sådan tjekker du dine kvitteringer du:
    1. Åbn MobilePay.
    2. Klik på de tre streger øverst.
    4. Vælg 'Kvitteringer'.
    5. Vælg en kvitering.
     
    NB! For at kunne få kvitteringer i MobilePay skal den butik du handler med have indgået en aftale med Storebox.

WeShare - del alt fra idé til udlæg

Nu bliver det lettere at holde styr på både planlægning og udlæg, når man skal lave noget som en gruppe. WeShare er en ny app i MobilePay-familien, der gør det nemt at dele alt – fra den første idé til det sidste udlæg.
 
      

Hjælpevideoer

Herunder kan du se videoer, der viser hvordan du bruger MobilePay

Betal i butikken

Sådan betaler du med MobilePay i en butik

Betal på nettet

Sådan betaler du med MobilePay i webshops

Del regningen

Sådan deler I regningen med MobilePay

MobilePay F.A.Q.

Spørgsmål og svar

  • Hvordan hæver jeg beløbsgrænsen?
    Når du opretter din MobilePay konto verificerer du kontoen med dit CPR-nr og der benyttes standard-beløbsgrænserne herunder:
     
    • Du kan overføre til andre eller betale i butikker for 3.000 kr. om dagen.
    • Der er ikke nogen daglig grænse for, hvor meget du kan modtage.
    • Du kan sammenlagt sende og modtage 80.000 kr. om året.
    Verificér med NemID
    Hvis du ønsker at hæve beløbsgrænsen kan du efterfølgende vælge at verificere dig med dit NemID, hvorved beløbsgrænserne ændres til:
     
    • Du kan overføre for 10.000 kr om dagen til andre privatpersoner. Derudover kan du betale med MobilePay for  10.000 kr. om dagen i butikker.
    • Der er ikke nogen daglig grænse for, hvor meget du kan modtage.
    • Til og fra andre privatpersoner kan du sammenlagt modtage op til 150.000 kr. om året. Der er ingen årlig grænse for, hvor meget du kan betale i butikker.
    Sådan gør du:
    1. Log på MobilePay.  
    2. Gå i menuen og under 'Indstillinger', vælg ’Beløbsgrænser’.
    3. Tryk knappen 'Fortsæt' og herefter 'indtast NemID'
    4. Login med dine NwmId oplysninger
     
    Hvis du ønsker at være identificeret i MobilePay med NemID, kan du gøre det inde i MobilePay appen under Indstillinger - Beløbsgrænser - NemID.
  • Hvordan aktiverer jeg nethandel i MobilePay?
    Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel.
    Der er ikke nogen beløbsgrænser, når du betaler med MobilePay i en netbutik.

    Sådan aktiverer du dit kort til nethandel
    1. Log på MobilePay
    2. Gå i menuen og vælg 'Indstillinger'.
    3. Aktivér 'Brug MobilePay til nethandel'.
  • Hvad gør jeg hvis min telefon er blevet stjålet, eller jeg har mistanke om misbrug?
    Ring til MobilePay Support på tlf. 45 144 447 og spær din MobilePay, hvis du har mistanke om misbrug eller din telefon er blevet stjålet.
      
    Hvis din MobilePay bliver misbrugt, dækker vi dit tab, hvis du kontakter os hurtigst muligt efter misbruget.
  • Hvordan skifter jeg kort?
    Det er nemt at ændre det kortnummer, du har registreret i MobilePay.
     
    Sådan gør du:
    1. Åbn MobilePay.
    2. Klik på de tre streger øverst.
    3. Klik 'Indstillinger'.
    4. Klik 'Kort'.
    5. Klik på det kort du vil ændre
    6. Klik på redigeringsikonet ud for kortnummer.
    7. Ret kortnummer, udløbsdato, kontrolcifre og klik 'Næste'.
     
    Husk at tjekke om dit kontonummer skal ændres samtidigt.
  • Hvordan skifter jeg mit mobilnummer i MobilePay?
    Har du stadig adgang til dit gamle mobilnummer

    Sådan gør du:
    1. Log på MobilePay med dit gamle mobilnummer.
    2. IOS og Android: Klik på de tre streger øverst.
    3. Windows: Klik på de tre prikker nederst.
    4. Vælg 'Indstillinger'.
    5. Vælg 'Mobilnummer'.
    6. Indtast dit nye mobilnummer.
    7. Der bliver nu sendt en aktiveringskode til dit nye mobilnummer.
    8. Indtast den tilsendte aktiveringskode i din MobilePay.
     
      
    Har du ikke adgang til dit gamle mobilnummer

    Sådan gør du:
    1. Download MobilePay-app.
    2. Vælg "Log på’ som eksisterende bruger.
    3. Indtast dit nye mobilnummer og dit nuværende kodeord. Herved fremprovokeres en fejlbesked.
    4. Tryk på ’Glemt kode’ (blå tekst nederst til højre).
    5. Du vil nu blive guidet hen, hvor du kan genskabe din adgang med NemID.
  • Jeg har glemt min kode, hvad gør jeg?
    Har du glemt din kode, kan du selv nemt selv lave en ny.
     
    Sådan gør du:
    1. Åbn MobilePay.
    2. På log on-siden: Tryk på spørgsmålstegneti øverste højre hjørne.
    3. Tryk på 'Glemt kode'.
    4. Bekræft, at du ønsker en ny kode ved at taste ’Næste’.
    5. Du modtager en aktiveringskode via sms, som sendes til din mobiltelefon (bemærk, at der kan gå op til nogle minutter, før koden kommer).
    6. Indtast aktiveringskode.
    7. Tryk OK.
    8. Verificer dit kort ved at indtast de 4 sidste cifre på det kort, du har registreret i MobilePay.
    9. Tryk OK.
    10. Vælg en ny firecifret kode. Det er vigtigt, at du vælger en helt unik kode, som ingen andre kender, og som du ikke bruger andre steder.
    11. Bekræft din firecifret kode.
     
    Kan du ikke huske, hvilket kort du har registreret i MobilePay, skal du ringe til MobilePay support på tlf. 45 144 447
  • Må jeg bruge MobilePay til erhverv?
    MobilePay er en løsning til private. Appen må bruges til at sende penge mellem privatpersoner og til at betale i butikker og netbutikker. Ønsker du at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, skal du have en MobilePay Business-aftale.
     
  • Sådan skifter du konto i MobilePay?
    Det er nemt at ændre det kontonummer, du har registreret i MobilePay.

    Sådan gør du: 
    1. Åbn MobilePay.
    2. IOS og Android: Klik på de tre streger øverst.
    3. Windows: Klik på de tre prikker nederst.
    4. Vælg 'Indstillinger'.
    5. Vælg 'Kontonummer'.
    6. Ret nummer og klik 'Gem'.
    7. Husk at tjekke om dit betalingskort skal ændres samtidigt.