kortspærring

Spær dit kort

Hvis du mister dit Dankort, Visa/Dankort eller MasterCard, skal det spærres med det samme, du opdager det. Herunder kan du læse hvordan du kan spærre dit kort.
 
Hvis dit kort er blevet misbrugt, skal du følge vejledningen til indsigelser herunder.
  

Spærring via NetBank

Fra kortoversigten i NetBank kan du nemt og hurtigt, spærre dine kort.
 
Log på NetBank Privat 

Spærring via Telefon

For at spærre et betalingskort via telefon, skal du bruge så mange af nedenstående oplysninger som muligt:

  • Kortnr.
  • Cpr.nr
  • Reg.nr/kontonr.
Alle kort fra Sparekassen Vendsyssel kan spærres via kortoversigten i NetBank og på følgende telefonnumre:
 
Indenfor bankens åbningstid: Tlf. 9854 1444
Mandag - onsdag kl. 10.00 - 16.00
Torsdag kl. 10.00 - 18.00
Fredag kl. 10.00 - 16.00
Udenfor bankens åbningstid:
Dankort, Visa/Dankort og hævekort Tlf. 4489 2929
MasterCard Tlf. 4489 2750

Indsigelser på kortbetalinger

Som kortholder har du i en række situationer mulighed for at få tilbageført en betaling, der er gennemført med dit betalingskort, hvis købet er sket ved handel over internettet eller ved post- eller telefonordre.
 
Du kan gøre indsigelse i følgende tilfælde:
  • Du ikke kender til beløbet, der er trukket
  • Du kender ikke den forretning der trækker beløbet
  • Beløbet er større end det du har aftalt med forretningen, du har handlet med
  • Du har ikke modtaget den vare, du har bestilt
  • Du har modtaget en forkert vare
  • Du har ikke modtaget pengene i pengeautomaten
For at en indsigelse ikke forældes, beder vi dig være opmærksom på, at en indsigelse skal ske kort tid efter transaktionen er trukket, men dog ikke før eventuelle fejl kan være rettet fra butikkens side. Ofte vil det være mest hensigtsmæssigt efter ca. 1 -2 uger.
 
I de tilfælde, hvor der IKKE er tale om misbrug, anbefaler vi, at du har prøvet at løse problemet med internetbutikken selv, inden du starter en indsigelsessag.

Opret indsigelse (Du skal bruge dit NemID og en aktiv e-mailadresse)
  

Regler for indsigelser

Dine muligheder for at gøre indsigelse afhænger af, hvilket betalingskort du har anvendt. For at lette din adgang til information om de forskellige betalingskort har Finansrådet i samarbejde med bankerne og Forbrugerombudsmanden derfor udarbejdet separate oversigter over henholdsvis Dankortet, Visa-delen af dit Dankort og MasterCard.

Dankort
Visa delen af dit Visa/Dankort
MasterCard

Hvis du har spørgsmål til indsigelser på kortbetalinger er du naturligvis velkommen til at kontakte os telefonisk eller via e-mail.

Indsigelser på kort (uden NemID) og MobilePay

Hvis du vil gøre indsigelse imod en MobilePay betaling, eller hvis du ikke har et NemID - så kan du udfylde formularen herunder. Herefter vil vi fremsende formularer til indsigelselsen, som skal udfyldes, underskrives og returneres til Sparekassen Vendsyssel. Har du mulighed for at scanne blanketten, kan du også sende den på e-mail som vedhæftet fil til banken@oeb.dk

Send

Felter er obligatoriske og skal udfyldes.